Ο ιστότοπος μας μεταφέρθηκε σε νέα διεύθυνση, στο syllogos-seferis.gr. Ακολουθήστε μας!
Πήγαινε με

2 Νοε 2014

Αλλάζει ο κανονισμός του myschool μετά από απόφαση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα

Με απόφαση της ΑΠΔΠΧ, ο κανονισμός λειτουργίας του myschool αλλάζει.

Για όσους δεν γνωρίζουν για την υπόθεση αυτή, ακολουθεί μια σύντομη ανάλυση:

Το συγκεκριμένο σύστημα είναι μία τεράστια βάση δεδομένων στην οποία καταχωρίζονται καθημερινά όλες οι δραστηριότητες (και όχι μόνον) της σχολικής ζωής του συνόλου των μαθητών από την πρώτη τάξη του προνήπιου έως και το Λύκειο.

Τη συγκεκριμένη εφαρμογή διαχειρίζεται το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών & Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ με έδρα την Πάτρα.


Να σημειωθεί ότι το ΙΤΥΕ ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ, -που τείνει να υποκαταστήσει το Υ.ΠΑΙ.Θ.- εκτός από διαχειριστής της εφαρμογής my school, είναι και διαχειριστής του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (ΠΣΔ), διαχειριστής της Τράπεζας Θεμάτων και έχει αναλάβει την έκδοση των μαθητικών βιβλίων μετά την διάλυση του ΟΕΔΒ.

Από το εγχειρίδιο χρήσης της εφαρμογής mySchool [1] όπως αυτό είναι αναρτημένο στον επίσημο ιστότοπο του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων διαπιστώνεται ότι για κάθε μαθητή, θα είναι καταγεγραμμένα στοιχεία όπως η κοινωνική συμπεριφορά του σε όλη τη σχολική του πορεία, οι μαθησιακές δυσκολίες, η τάση υγείας, το οικογενειακό περιβάλλον και εν γένει ένα μοναδικό αποτύπωμα γνωσιακών, διανοητικών, και ψυχικών ικανοτήτων και δυσλειτουργιών, που θα ακολουθεί τον αυριανό πολίτη, εργαζόμενο, ψηφοφόρο, εφ’ όρου ζωής.

Το δε αποτύπωμα (στίγμα) αυτό θα έχει προέλθει από την χρονική περίοδο της παιδικής και εφηβικής ηλικίας κατά την οποία διαπλάθεται ο χαρακτήρας, διαμορφώνεται η προσωπικότητα και ωριμάζει ο μέλλων ενήλικας. Γνωρίζοντας ότι το ζήτημα της εφαρμογής αυτής είναι πολυδιάστατο και άπτεται της επιθυμίας ελέγχου της γενικότερης πολιτικής για την κατεύθυνση της παιδείας και των επιταγών για ‘αποτελεσματικό σχολείο’, η ένωση γονέων* ασχολήθηκε με το θέμα από την, περιορισμένη μεν αλλά καθόλου ασήμαντη, οπτική γωνία των γονέων των μαθητών.

Η ένωση, εκτιμώντας ότι η χρήση της συγκεκριμένης εφαρμογής προσβάλει συνταγματικά δικαιώματα μαθητών και γονέων προσέφυγε:

α) στο Υπουργείο Παιδείας,
β) στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και
γ) στην Ανεξάρτητη Αρχή «Συνήγορος του Πολίτη».

Το Υ.ΠΑΙ.Θ. παρά το γεγονός ότι παρήλθε χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των πέντε μηνών, όχι απλώς δεν απήντησε στα ερωτήματα που έθεσε η ένωση γονέων, αλλά άσκησε παρελκυστική τακτική χρεώνοντας στο σχετικό έγγραφό που απεστάλη από την ένωση, διαδοχικά σε διάφορα τμήματα του υπουργείου, ώσπου τελικά το έγγραφο χρεώθηκε στο γραφείο Υφυπουργού, ο οποίος και αυτός από 19-5-2014 δεν απήντησε.

Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, εξέταζε το θέμα. Στην Αρχή είχαν σταλθεί από την ένωση, τρεις επιστολές με αιτιολόγηση και τεκμηρίωση των θέσεων τους.

Αρχικά η ανεξάρτητη αρχή «Συνήγορος του Πολίτη» απάντησε και έστειλε στο Υ.ΠΑΙ.Θ. τους προβληματισμούς της σχετικά με τη νομιμότητα λειτουργίας του συγκεκριμένου συστήματος, ζήτησε να αποστείλει το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της εφαρμογής (σημ. από την έρευνά της ένωσης δεν βρέθηκε κάτι σχετικό), και επεσήμανε μεταξύ άλλων ότι η λειτουργία των μηχανογραφικών εφαρμογών θα πρέπει να γίνεται πάντοτε με σεβασμό στα προστατευόμενα αγαθά που περικλείονται στο δικαίωμα της προσωπικότητας.

Επειδή το ζήτημα θεωρήθηκε ότι είναι μείζονος σημασίας, το Διοικητικό Συμβούλιο της ένωσης γονέων στην τελευταία συνεδρίασή του αποφάσισε να κοινοποιήσει τη σχετική με το θέμα αλληλογραφία σε δημοσιογράφους και εφημερίδες που πιθανόν ενδιαφέρονται να ασχοληθούν, ώστε λαμβάνοντας το ζήτημα δημοσιότητα να ευαισθητοποιήσει και όσους το αγνοούν. 

Από την ερευνά της ένωσης γονέων στα μέχρι τότε δημοσιεύματα εκτιμήθηκε ότι δεν είχαν γίνει αντιληπτά το είδος και το μέγεθος του κινδύνου που ελλοχεύει, αλλά και η κατάφορη καταπάτηση συνταγματικών δικαιωμάτων.
Δεδομένης της παρέλευσης πέντε μηνών χωρίς καμία απάντηση επί των τεθέντων (από την ένωση) ερωτημάτων από το Υ.ΠΑΙ.Θ., προτάθηκε στο συμβούλιο της ένωσης γονέων η εκ νέου όχληση του Υπουργείου, η κοινοποίηση της απάντησης της Αρχής προστασίας Δεδομένων Προσωπικού χαρακτήρα, αλλά και η κοινοποίηση των σχετικών στον έντυπο και ηλεκτρονικό τύπο (Χατζηνικολάου, Κούλογλου, Βαξεβάνη και Εφημερίδα των Συντακτών).
Χθές 30/10/14 παραλήφθηκε η απάντηση από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα[2]
Επισυνάπτεται επίσης και
[3] η εντολή του υπουργείου για την εφαρμογή του myschool, η οποία όπως τελικά προέκυψε, έφυγε ανυπόγραφη από το ΥΠΑΙΘ πέρσι τον Νοέμβριο
[4] ο νόμος 2472/1997

*Η Ένωση Γονέων Δήμου Σύρου-Ερμούπολης, που εκπροσωπεί τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων των σχολείων της Σύρου και είναι δευτεροβάθμιο όργανο εκπροσώπησης προβλεπόμενο από το ν.1566/1985. Παρακολουθούσε, από τον περασμένο Νοέμβριο που ανακοινώθηκε η λειτουργία του «Νέου ενιαίου Πληροφοριακού Συστήματος Σχολικών Μονάδων και Διοικητικών Δομών mySchool», τις εξελίξεις στο θέμα αυτό.
Αξίζει να σημείωθεί ότι για το ζήτημα αυτό προσέφυγε στην αρχή o ΣΕΠΕ Κεντρικής και Νότιας Χαλκιδικής με μια καταγγελία, η ΟΛΜΕ με άλλη μία,
αλλά και η ΔΟΕ η οποία έστειλε ένα πολύ προσχηματικό και καθαρά για τους τύπους έγγραφο.
Συνοπτικά το καλό που βγήκε μέσα από όλο αυτό το κυνηγητό γραφειοκρατίας, είναι ότι τελικά μετά από ένα και πλέον χρόνο, η ΑΠΔΠΧ αποφάσισε την δραστική αλλαγή του τρόπου λειτουργίας του myschool.

1 σχόλια :

  1. Η απόφαση έχει και αρκετά λάθπος σημεία. Πρώτον, θέλει να μην επιτρέπεται η πρόσβαση από IP εκτός σχολικού δικτύου. Είναι γνωστό πως το σύστημα κυριολεκτικά «σέρνεται» σε ώρες αιχμής και αδυνατό να καταλάβω πως θα ανταποκριθεί το σύστημα τη στιγμή μάλιστα που ζητάνε και κρυπτογράφηση. Η αιτιλογία ότι και το σύστημα συνταγογράφησης είναι κρυπογραφημένο δεν στέκει καθώς σε εκείνο το σύστημα μπαίνουν 2-3 φάρμακα και όχι οι βαθμοί εκατοντάδων μαθητών. Αφήστε που το σύστημα αυτό λειτουργεί και με IP εκτός του όποιου δικτύου έχει το υπουργείο υγείας. Ακόμη αντί να συστήνει την χρήση του ΑΜΚΑ, πράγμα που κάνουν όλες οι προηγμένες χώρες, ουσιαστικά παροτρύνει το υπουργείο παιδείας να εφεύρει έναν νέο μοναδικό αριθμό και έτσι να αυξήσει την γραφειοκρατία. Παράλληλα, θεωρεί λογικό να δίνει ο γονέας στο σχολείο πιστοποιητικό γέννησης, λογαριασμό ΔΕΗ κ.λπ.! Προφανώς, δεν πρέπει να καταγράφονται στοιχεία «άσχετα» αλλά ότι αφορά την επίδοση των μαθητών. Όμως αυτό δεν θα πρέπει να σημαίνει και την κατάργηση της μαθητικής καρτέλας και του βιβλίου μητρώου μαθητών, δύο εντελώς παροχημένα «εργαλεία» που μόνο κόπο προσθέτουν και τίποτα άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή