Ο ιστότοπος μας μεταφέρθηκε σε νέα διεύθυνση, στο syllogos-seferis.gr. Ακολουθήστε μας!
Πήγαινε με

17 Ιουν 2014

ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΓΙΑ ΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ - ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ


ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΤΑΜΕΙΑ – ΑΠΟΘΕΜΑΤΙΚΑ :
ΤΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΤΗΣ ΜΕΓΑΛΗΣ ΛΗΣΤΕΙΑΣ.
Πριν λίγες μέρες, το δικαστήριο επέβαλε ποινές κάθειρξης 20 έως 25 ετών στους εκπροσώπους των ασφαλιστικών ταμείων και των χρηματιστηριακών εταιρειών που εμπλέκονται στην υπόθεση των «δομημένων ομολόγων», από την οποία τα Ταμεία ζημιώθηκαν με πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Το θέμα αυτό επαναφέρει στην επιφάνεια το ζήτημα της χρόνιας καταλήστευσης των ασφαλιστικών ταμείων από τους καπιταλιστές και το κράτος. Τα «δομημένα ομόλογα», ως προς τη ζημιά που προκάλεσαν, αποτελούν την κορυφή του παγόβουνου της διαχρονικής ληστείας των Ταμείων, του πλούτου δηλαδή που για δεκαετίες με τον ιδρώτα τους δημιούργησαν οι εργαζόμενοι και τα λαϊκά στρώματα.
Το χρονικό της λεηλασίας

  1. Ο Αναγκαστικός νόμος 1611 του 1950 (η ισχύς του οποίου έληξε το 1994), επέβαλλε την κατάθεση των αποθεματικών των Ταμείων στην Τράπεζα της Ελλάδας και ο τόκος καθοριζόταν από την αρμόδια Νομισματική Επιτροπή. Οι τόκοι που ορίζονταν επί δεκαετίες ήταν αρκετά χαμηλότεροι του πληθωρισμού και του επιτοκίου τραπεζικών καταθέσεων. Έτσι μακροπρόθεσμα τα ταμεία, είχαν μεγάλες ζημιές.
- Ο Μ. Νεκτάριος, πρώην διοικητής του ΙΚΑ και αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Στατιστικής και Ασφαλιστικής Επιστήμης στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, σε κείμενό του το 2007, επισημαίνει ότι «το 1955-1973 η Νομισματική Επιτροπή όρισε ένα επιτόκιο 4% για τα αποθεματικά των Ταμείων, όταν τα επιτόκια των καταθέσεων κυμαίνονταν μεταξύ 5% και 9,5% (...) Οι μεγαλύτερες απώλειες των Ταμείων προκλήθηκαν στην περίοδο 1974-1994, όταν ο πληθωρισμός αυξήθηκε δραστικά στο επίπεδο του 20% περίπου. Σε όλη αυτή την περίοδο, τα ειδικά επιτόκια της Τράπεζας της Ελλάδος ήταν κατώτερα των τρεχόντων επιτοκίων καταθέσεων».
Επίσης, το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδας σε κείμενό του αναφέρει μεταξύ άλλων: «Ενδεικτικό είναι ότι τα τελευταία χρόνια της δικτατορίας το επιτόκιο έμεινε στο 4%, ενώ ο πληθωρισμός εκτινάχθηκε στο 15,5% το 1973 και στο 26,8% το 1974. Μόνο στα δύο αυτά έτη τα πλεονάσματα των Ασφαλιστικών Ταμείων έχασαν το 1/3 της αξίας τους».
- Την ίδια ώρα που τα ασφαλιστικά ταμεία έχαναν δεκάδες δισεκατομμύρια ευρώ (δραχμές τότε), τα ίδια τα αποθεματικά τους χρησιμοποιήθηκαν από το κράτος για την κρατική χρηματοδότηση ιδιωτικών και δημόσιων επενδύσεων, δηλαδή σαν ατμομηχανή της καπιταλιστικής ανάπτυξης, σε βάρος των ασφαλισμένων.

  1. Στη δεκαετία του 1990 αρχικά με το νόμο 2076/1992 η κυβέρνηση της ΝΔ έδωσε τη δυνατότητα να τοποθετούν οι διοικήσεις των ασφαλιστικών ταμείων μέχρι και το 20% των αποθεματικών τους στο χρηματιστήριο.
  2. Υστερα ήρθε το ΠΑΣΟΚ και με το νόμο 2676/1999 αύξησε το ποσοστό στο 23%.
  3. Επίσης, με μια σειρά άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις, διευρύνθηκε το τζογάρισμα των αποθεματικών και διευκολύνθηκε η ανάμειξη των τραπεζών στη «διαχείριση» των αποθεματικών. Υπολογίζεται ότι οι ζημιές των ασφαλιστικών ταμείων στο χρηματιστήριο την περίοδο 1999-2002 ήταν πάνω από 3,5 δισ. ευρώ.
  4. Ταυτόχρονα, οι οφειλές του κράτους προς τα Ταμεία, λόγω μη καταβολής της τριμερούς χρηματοδότησης, έφθασαν, μέχρι το 2002 που άλλαξε το σύστημα, τα 2 δισ. ευρώ.
  5. Η δυνατότητα των ασφαλιστικών ταμείων να τζογάρουν την περιουσία των ασφαλισμένων οδήγησε στα λεγόμενα «δομημένα ομόλογα», από τα οποία προκλήθηκαν ζημίες στα Ταμεία, όπως ήδη αναφέραμε.
  6. Το 2012 ήρθε η κυβέρνηση να επιβάλει το «κούρεμα» των αποθεματικών των Ταμείων, με αποτέλεσμα να χαθούν σε μια νύχτα πάνω από 13 δισ. ευρώ. Από το «κούρεμα» δεν γλίτωσαν ούτε οι περιουσίες Πανεπιστημίων και Νοσοκομείων, όλα στο όνομα της διαχείρισης της κρίσης προς όφελος των καπιταλιστών.
Πέρα από τη ληστεία των αποθεματικών, οι κεφαλαιοκράτες έχουν και άλλους τρόπους να καρπώνονται την ασφαλιστική περιουσία των εργαζομένων.
  • Σύμφωνα με στοιχεία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Συλλόγων Εργαζομένων ΙΚΑ (ΠΟΣΕ ΙΚΑ), το Σεπτέμβρη του 2013, οι βεβαιωμένες ανείσπρακτες εισφορές των επιχειρήσεων προς το ΙΚΑ ανέρχονταν το 2010 στα 4,8 δισ. ευρώ. Το 2013 το ύψος των οφειλών αυτών είχε ξεπεράσει τα 8 δισ. ευρώ. Σε αυτά πρέπει να προστεθεί και η στέρηση εσόδων από τη «μαύρη» εργασία, που ξεπερνά τα 2 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
  • Πάνω σε αυτή τη χρόνια λεηλασία στηρίχθηκαν οι κυβερνήσεις του κεφαλαίου για να δικαιολογήσουν το πέρασμα των αντιασφαλιστικών μεταρρυθμίσεων. Φροντίζοντας, βέβαια, κάθε φορά να συγκαλύπτουν ότι η οικονομική κατάσταση των Ταμείων οφείλεται στο σύνολο της φιλομονοπωλιακής πολιτικής τους, που εντάθηκε μετά τη δεκαετία του '90. Η πολιτική αυτή θα συνεχιστεί, όπως μαρτυρούν οι κατευθύνσεις που έχουν χαράξει οι αστικές κυβερνήσεις και η Ευρωπαϊκή Ενωση, αλλά και η ίδια η πραγματικότητα που βιώνουν εκατομμύρια συνταξιούχοι και ασφαλισμένοι.
  • Στο πλαίσιο αυτό, η κρατική χρηματοδότηση μειώνεται συνεχώς, με προοπτική η ασφάλιση να γίνει ατομική υπόθεση του κάθε εργαζόμενου! Ετσι, για τη διετία 2015-2016 θα μειωθεί κατά 1,6 δισ. ευρώ. Είναι επίσης αποκαλυπτικά τα όσα αναφέρει η «Λευκή Βίβλος» της Ε.Ε. για την Ασφάλιση, που συντάχθηκε το 2012: «Η βιωσιμότητα και η επάρκεια των συνταξιοδοτικών συστημάτων εξαρτάται από το βαθμό στον οποίο θα υποστηρίζονται από τις εισφορές, τους φόρους και την αποταμίευση εκ μέρους των ατόμων που βρίσκονται στην αγορά εργασίας».
  • Επίσης, στην «Πράσινη Βίβλο» της ΕΕ (προηγήθηκε της «Λευκής») λέγεται καθαρά ότι οι επιχειρηματικοί όμιλοι θεωρούν δική τους προίκα τις περιουσίες των Ταμείων. Συγκεκριμένα αναφέρεται: «Τα συνταξιοδοτικά συστήματα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα των χρηματοοικονομικών αγορών και ο σχεδιασμός τους μπορεί να προωθήσει ή να παρακωλύσει την ελεύθερη κυκλοφορία του εργατικού δυναμικού ή  του κεφαλαίου»...
  • Γι' αυτό η πορεία της Κοινωνικής Ασφάλισης στη χώρα μας, οι σχεδιασμοί που υπάρχουν, αλλά και η ανάγκη του κεφαλαίου να κάνει ακόμα πιο φτωχή την τιμή της εργατικής δύναμης και της αναπαραγωγής της δείχνουν ότι οι εργαζόμενοι θα βρεθούν και πάλι μπροστά σε μια νέα αντιασφαλιστική μεταρρύθμιση, που και πάλι θα θέσει ζήτημα αύξησης των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, μείωσης των συντάξεων, συρρίκνωσης ή και κατάργησης παροχών που αφορούν σε στοιχειώδεις ανάγκες. Οι εργαζόμενοι μπορούν και πρέπει από τώρα να προετοιμαστούν. Να οργανώσουν τον αγώνα τους για να εμποδίσουν την εφαρμογή αντεργατικών - αντιλαϊκών μέτρων.
ΤΙ ΘΑ ΠΕΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ;
 Ταυτόχρονα με τη χρόνια ληστεία των ταμείων, προώθησαν τις συνενώσεις ταμείων και τη μετατροπή τους σε «Επαγγελματικά».
 ΤΙ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΧΕΙ ΜΕ ΤΟ ΜΕΧΡΙ ΤΩΡΑ ΤΑΜΕΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ;
Μέχρι τώρα οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων ήταν κάτω από την εγγύηση του κράτους. Με τη μετατροπή των ταμείων σε επαγγελματικά, ο συνταξιούχος θα παίρνει σύνταξη αν μπορεί να του τη δώσει το ταμείο του, που θα είναι «επαγγελματικό», δηλαδή θα συντηρείται από τις εισφορές των μελών του – δημοσίων υπαλλήλων. Και η σύνταξη που θα παίρνει θα είναι αντίστοιχη με τα αποθεματικά του ταμείου. Και θα αποφασίζεται κάθε φορά το ύψος της.
Όμως
  • Η ληστεία της περιουσίας και των αποθεματικών των ταμείων μέχρι τώρα.
  • Το ότι ολοένα και περισσότερο αντικαθίστανται οι μόνιμοι εργαζόμενοι (με τις μεγάλες κρατήσεις) από συναδέλφους ωρομίσθιους, ΕΣΠΑ και άλλου είδους ελαστικές εργασιακές σχέσεις (που δεν συνεισφέρουν στα ταμεία μας).
  •  Το ότι οι εργαζόμενοι στο δημόσιο ολοένα και λιγοστεύουν σαν αποτέλεσμα των συγχωνεύσεων και καταργήσεων οργανισμών (π.χ. σχολεία, νοσοκομεία κλπ) είναι κι αυτό ζημιά για τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων των σημοσιών υπαλλήλων.
Όλα αυτά, μαζί και με τα αντιεργατικά αντιασφαλιστικά σχέδιά τους, κάνουν βέβαιη την διαρκή ανεπάρκεια των οικονομικών των ταμείων και τη μετατροπή της σύνταξη σε επίδομα πείνας. 

Η ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΤΑΜΕΙΩΝ …
… «ΟΧΗΜΑ» ΓΙΑ ΝΕΕΣ ΑΝΑΤΡΟΠΕΣ.
Με «πολιορκητικό κριό» και πρόσχημα τη νέα «ενοποίηση» Ταμείων και κλάδων, η κυβέρνηση σχεδιάζει να δώσει το ολοκληρωτικό χτύπημα σε ό,τι απέμεινε από την Κοινωνική Ασφάλιση. Η σχετική μελέτη του Υπουργείου Εργασίας, θα είναι έτοιμη μέχρι το τέλος Ιούλη και θα σηματοδοτήσει τη νέα προς τα κάτω «ενοποίηση» των παροχών των Ταμείων, όπως άλλωστε έγινε μέχρι τώρα, με όλες τις προηγούμενες ενοποιήσεις Ταμείων (νόμοι Πετραλιά, Ρέππα, Λοβέρδου – Κουτρουμάνη κ.ά.).
Η προσπάθεια της κυβέρνησης να παρουσιάσει τις νέες ενοποιήσεις Ταμείων, κλάδων και λογαριασμών, απλά ως μέτρα «λειτουργικού και διοικητικού εκσυγχρονισμού», δεν πείθουν κανέναν. Οι νέες ενοποιήσεις είναι ένα ακόμα βήμα πρακτικής εφαρμογής των αντιασφαλιστικών νόμων που ψηφίστηκαν την περασμένη κυρίως τετραετία, ώστε να επιτευχθεί ο τελικός στόχος για τρία ταμεία (ΙΚΑ, ΟΓΑ, ΟΑΕΕ) με ελάχιστες παροχές και με μοναδική «εγγύηση», εκ μέρους του κράτους, τη σύνταξη των 360 ευρώ.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΤΑΠΟΔΟΤΙΚΟΤΗΤΑ.
Γράφουν χαρακτηριστικά :
«Το ασφαλιστικό σύστημα στην Ελλάδα μετεξελίσσεται σταδιακά από ένα μωσαϊκό ειδικών συνταξιοδοτικών καθεστώτων (...) σε ένα από τα πλέον σύγχρονα ευρωπαϊκά ασφαλιστικά συστήματα, καλύπτοντας υστερήσεις πολλών ετών και αντιμετωπίζοντας συστηματικά δυσλειτουργίες και παθογένειες. Προς αυτήν την κατεύθυνση, την τελευταία περίπου διετία, έχουν προωθηθεί και υλοποιηθεί επιτυχώς μία σειρά από σημαντικές, καινοτόμες διαρθρωτικές αλλαγές σε δομικό, διοικητικό και λειτουργικό επίπεδο».
Γι' αυτό το υπουργείο Εργασίας ζητά από το ΚΕΠΕ στη μελέτη να γίνονται - μεταξύ άλλων - και «προτάσεις με στόχο τη διευκόλυνση της κινητικότητας μεταξύ θέσεων εργασίας, επαγγελμάτων και τομέων» καθώς και «αξιολόγηση της ανταποδοτικότητας των εισφορών».
Ομως, η αξιολόγηση της ανταποδοτικότητας των εισφορών ανοίγει από την πίσω πόρτα και πάλι ζήτημα για το ύψος των συντάξεων, όπως ακριβώς έγινε στο παρελθόν για τις κύριες και πιο πρόσφατα για τις επικουρικές και τα εφάπαξ, για τα οποία η κυβέρνηση ισχυρίστηκε ότι είναι «δυσανάλογα υψηλά» σε σχέση με τις εισφορές των ασφαλισμένων.
Εξίσου επικίνδυνος είναι ο στόχος της «διευκόλυνσης της κινητικότητας», αφού κάτι τέτοιο προϋποθέτει για τους ασφαλισμένους μια «ισότητα ασφαλιστικών δικαιωμάτων» στο χαμηλότερο δυνατό επίπεδο. Δηλαδή, σε ασφαλιστικά «δικαιώματα», τα οποία θα είναι τόσο λίγα, ώστε να μη στέκονται εμπόδιο σε κάποιον εργαζόμενο να μετακινηθεί από τη μια εργασία στην άλλη και από επάγγελμα σε επάγγελμα, «απαλλαγμένος» από οποιαδήποτε «ασφαλιστική προίκα».
ΟΛΟΙ ΠΡΟΣ ΤΑ ΚΑΤΩ.
Δεν είναι, επίσης, τυχαίο ότι η σύμβαση, αφού επικαλείται την «κρίσιμη δημοσιονομική φάση που βρίσκεται η χώρα», θεωρεί «επιτακτική την αντιμετώπιση των προαναφερθέντων προβλημάτων» και βάζει ως στόχο τη «βιωσιμότητα του ασφαλιστικού συστήματος (...) διασφαλίζοντας τα τρέχοντα επίπεδα συνταξιοδοτικών αποδοχών».
Η γενική διατύπωση περί «τρεχόντων επιπέδων συνταξιοδοτικών αποδοχών» ανοίγει και αυτή παράθυρο για παραπέρα μείωση των συντάξεων και των παροχών. Πολύ περισσότερο που ο στόχος της βιωσιμότητας, με δεδομένη τη μείωση της κρατικής χρηματοδότησης των Ταμείων, την απαλλαγή των εργοδοτών από τις εισφορές με τελευταία μείωση κατά 3,9 μονάδες προς το ΙΚΑ, τη σταθερά υψηλή ανεργία και την υπόθαλψη της αιώνιας «μαύρης» - ανασφάλιστης εργασίας, αλλά και την αδυναμία εκατοντάδων χιλιάδων αγροτών και αυτοαπασχολούμενων να καταβάλλουν εισφορές, προδιαγράφουν νέο οικονομικό αδιέξοδο για τα Ταμεία, το οποίο θα γίνει το πρόσχημα της κυβέρνησης για νέες περικοπές.
Εν κατακλείδι, με τη μελέτη, πέραν των όσων ανατροπών έχουν μέχρι τώρα νομοθετηθεί και βρίσκονται ήδη σε διαδικασία εφαρμογής, η κυβέρνηση ανοίγει και πάλι ζήτημα για τα όρια ηλικίας σε όσα Ταμεία και ομάδες εργαζομένων μπορούν να συνταξιοδοτούνται με όρους ευνοϊκότερους από τα ισχύοντα ανώτερα γενικά όρια, αλλά και για το ύψος των συντάξεων που αποδίδονται μέχρι τώρα.
ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ.
    Κωδικοποιημένα οι αλλαγές
που προετοιμάζονται είναι οι εξής:
- Περιορίζεται ο αριθμός των ταμείων. Στόχος είναι να δημιουργηθούν τρία ταμεία σε ένα φορέα, τα οποία θα καλύπτουν κύρια, επικουρική σύνταξη και εφάπαξ.
Οι βασικές συνταξιοδοτικές παροχές θα έχουν περιορισμένη συμμετοχή του κράτους. Θα υπάρχει η κρατική σύνταξη, αλλά τα όποια επιπλέον ποσά θα προκύπτουν από την υπάρξει ατομικών μεριδίων ασφάλισης.
Θα υπάρξουν ατομικοί λογαριασμοί, με στόχο ο κάθε ασφαλισμένος να εισπράττει στο τέλος του εργασιακού του βίου, το ακριβές ποσό των εισφορών που έχει καταβάλλει και μόνο.
- Η συμμετοχή της ιδιωτικής ασφάλισης αυξάνεται, σε μια προσπάθεια να υπάρξει ένας επιπλέον «πυλώνας» στήριξης του ασφαλιστικού συστήματος.
Παρεμβάσεις στις συντάξεις με βάση τη ρήτρα μηδενικού ελλείμματος δηλαδή η σύνταξη θα εξαρτάται από αν τα ταμεία έχουν χρήματα και αυτό θα ελέγχεται ανά τρίμηνο. Το μέτρο αφορά σε πρώτη φάση τις επικουρικές συντάξεις.
- Η συμμετοχή του κράτους θα περιοριστεί στα όρια μιας κρατικής σύνταξης. Θα δοθεί η δυνατότητα αναβάθμισης των επαγγελματικών ταμείων και του ρόλου τους, σε μια προσπάθεια να υπάρξει σύνδεση με την ιδιωτική ασφάλιση.
- Θα υπάρξει και η ξεχωριστή ενεργοποίηση των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιριών (άρα άνοιγμα στην ιδιωτική ασφάλιση) για όσους επιθυμούν επιπλέον παροχές, πέραν εκείνων που προσφέρει το δημόσιο συνταξιοδοτικό σύστημα.

ΠΙΟ ΕΙΔΙΚΑ ΓΙΑ ΤΙΣ ΚΥΡΙΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ
ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΡΟΩΡΗ ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΗΤΑ.
Από την πρωτοχρονιά του 2015 αλλάζει ξανά ο τρόπος υπολογισμού των συντάξεων. Θα υπολογίζονται με βάση το άθροισμα της βασικής σύνταξης των 360 ευρώ και της αναλογικής σύνταξης η οποία θα υπολογίζεται με βάση τα έτη ασφάλισης και με στόχο να φτάσει σε ποσοστό αναπλήρωσης το 65% από 70% που είναι σήμερα.
Όσο σαφές και ξεκάθαρο είναι ότι οι επικουρικές συντάξεις θα υποστούν νέα μείωση, τόσο αόριστο παραμένει το μέγεθος των μειώσεων που θα υπάρξουν στην κύρια σύνταξη.
Στο Μνημόνιο του ΔΝΤ καταγράφεται η δέσμευση για νέο ασφαλιστικό νόμο μέχρι τον Νοέμβριο, για νομοθέτηση και νέας μείωσης ασφαλιστικών εισφορών καθώς και για εφαρμογή νέου ασφαλιστικού νόμου από τον Ιανουάριο του 2015. Στα σχεδιαζόμενα βήματα δεν περιλαμβάνεται, επί του παρόντος, ρύθμιση για κατάργηση της δυνατότητας εξόδου από την εργασία πριν από το 65ο έτος της ηλικίας. Ωστόσο, πρόσφατες αναφορές του αρμόδιου Επιτρόπου σχετικά με την κατάργηση των ηλικιακών εξαιρέσεων οδηγεί στο συμπέρασμα ότι υπό επανεξέταση θα τεθούν και οι ισχύουσες ρυθμίσεις πρόωρης συνταξιοδότησης.
Ταυτοχρόνως, αλλαγές αναμένονται και στην κύρια σύνταξη, προκειμένου με χαμηλότερες συντάξεις, από το 2015 και μετά, να αντιρροπιστεί η απώλεια πόρων ύψους 974 εκατ. ευρώ - μέχρι το 2018. Απώλεια η οποία προέρχεται από τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 3,9 ποσοστιαίες μονάδες την 1η Ιουλίου.
Οι εισφορές που θα καταβάλλονται για κάθε ασφαλισμένο θα τηρούνται σε ατομικές μερίδες. Ατομική μερίδα ή λογαριασμός θα είναι η καρτέλα (φάκελος) κάθε ασφαλισμένου στην οποία θα φαίνονται, οι καταβαλλόμενες εισφορές και η βάση υπολογισμού, το συσσωρεμένο κεφάλαιο και το δικαιούμενο -εφόσον θεμελιώνεται δικαίωμα- ποσό σύνταξης, καθώς και κάθε άλλη πληροφορία που σχετίζεται με τα οικονομικά μεγέθη της ασφάλισης. Είναι προφανές από τα παραπάνω πως για τους ανέργους, τους μερικώς απασχολούμενους η καρτέλα θα είναι τυπική υπόθεση για τα ψίχουλα που θα παίρνουν, αν θα παίρνουν.
Τέλος από 1/7/2014, μπαίνει στη ζωή η νέα μείωση των ασφαλιστικών εισφορών κατά 2,9% για τους εργοδότες και κατά 1% για τους εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι με βάση αυτό θα δουν μια μικρή-τυπική αύξηση στους μισθούς (5 ως 10 ευρώ) αλλά παράλληλα θα δεχτεί το ΙΚΑ νέο μεγάλο χτύπημα.

ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΕΣ ΣΥΝΤΑΞΕΙΣ.
Οι πρώτες περικοπές στις επικουρικές θα γίνουν αισθητές στους ασφαλισμένους του ΕΤΕΑ το οποίο (καλύπτει περίπου 4 εκατ. άτομα), τον επόμενο μήνα καθώς ενεργοποιείται η «ρήτρα μηδενικού ελλείμματος». Αυτό σημαίνει αυτόματες περικοπές όπου διαπιστωθεί έλλειμμα. Δηλαδή και οι επικουρικές συντάξεις και για προνοιακά βοηθήματα θα λειτουργούν ως ασανσέρ, αφού τα Ταμεία υποχρεούνται να «υπακούουν» στα αποτελέσματα της «ρήτρας μηδενικού ελλείμματος».
Ήδη το ΕΤΕΑ πρότεινε μειώσεις 5,2% οι οποίες θα ξεκινήσουν από τον επόμενο μήνα.
Οι προβλεπόμενες μέσες μειώσεις στις επικουρικές αναμένεται να είναι περίπου 7% έως 8% αναλόγως τις δυνατότητες του ταμείου. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως μια μέση σύνταξη θα διαμορφωθεί γύρω στα 170 ευρώ. Το ίδιο σύστημα - συμπεριλαμβανομένων και των ατομικών μερίδων - θα επεκταθεί και στα υπόλοιπα επικουρικά Ταμεία μετά την 1.1.2015.
Δε γίνεται αναφορά στην ύπαρξη κατώτερου ορίου, που σήμερα είναι τα 120 ευρώ, αν θα παραμείνει ή όχι.
Ο μαθηματικός τύπος που θα χρησιμοποιηθεί μεταξύ άλλων για τις αυτόματες μειώσεις και το ύψος των συντάξεων παίρνει υπόψη το μέγεθος των συντάξεων που καταβάλλει το ταμείο, το σύνολο των συσσωρευμένων εισφορών για το σύνολο του συντάξιμου χρόνου αλλά και το συντελεστή βιωσιμότητας (γήρανση ασφαλισμένων, επικινδυνότητα, δημογραφικό, εργασιακές σχέσεις, ανεργία κοκ) του ταμείου ανά έτος. Δηλαδή αν μια χρονιά ο φορέας έχει οικονομικό πρόβλημα, αυτό θα επηρεάζει το ύψος της καταβαλλόμενης σύνταξης.
Σοβαρά προβλήματα προκαλεί η κατάργηση  κοινωνικών πόρων. Το μέτρο θα στερήσει έσοδα (περίπου 400 εκατ. ευρώ ετησίως) από πολλούς ασφαλιστικούς φορείς, και η κυβέρνηση με νέες παρεμβάσεις θα προχωρήσει σε νέες μειώσεις παροχών.

Σύμφωνα με τις κυβερνητικές ρυθμίσεις, τα επικουρικά ταμεία θα δίνουν συντάξεις χωρίς να προκαλούνται ελλείμματα, δηλαδή θα δίνουν τις συντάξεις ανάλογα με τις οικονομικές τους δυνατότητες. Μάλιστα, το ύψος της σύνταξης, ανάλογα με την πορεία των εσόδων, θα μπορεί να ανακαθορίζεται ακόμα και ανά τρίμηνο.
Οι εργαζόμενοι - ασφαλισμένοι στο ΕΤΕΑ θα γνωρίζουν μόνο τι πληρώνουν για την επικουρική τους σύνταξη (καθορισμένες εισφορές), δεν τους δίνεται όμως καμιά εγγύηση για το ύψος της σύνταξής τους, αφού, πέρα από το νέο τρόπο «θεωρητικού» υπολογισμού τους, τελικά αυτό θα καθορίζεται με υπουργική απόφαση του εκάστοτε υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης. Σε κάθε περίπτωση, οι συντάξεις δεν πρέπει να προκαλούν κανένα έλλειμμα στο Ταμείο.
Στο Νόμο 4052/2012 ορίζεται ότι η επικουρική σύνταξη για τους ασφαλισμένους, από την 1/1/2001 και μετά, θα υπολογίζεται εξολοκλήρου με βάση το νέο σύστημα (ατομικό - κεφαλαιοποιητικό).
Δηλαδή το ποσό της σύνταξης είναι ακαθόριστο και ατομικό και θα προσδιορίζεται από:
- Τα δημογραφικά δεδομένα.
- Το ατομικό ποσό συσσώρευσης εισφορών με επιτόκιο που καθορίζεται ανάλογα με τη μεταβολή του μισθού των εργαζομένων.
- Το επιτόκιο προεξόφλησης.
Τη μεταβιβασιμότητα της σύνταξης.
Για τις επικουρικές συντάξεις δεν υπάρχει η παραμικρή εγγύηση, την ίδια ώρα που οι ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες καραδοκούν να πατήσουν πόδι στην επικουρική ασφάλιση, με την ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου για τα Επαγγελματικά Ταμ Ποιο είναι το ΕΤΕΑ
Στο ΕΤΕΑ συμμετέχει από το 2012 η συντριπτική πλειοψηφία των σημερινών συνταξιούχων (πάνω από ένα εκατομμύριο) και η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζομένων - ασφαλισμένων για επικούρηση (περίπου 2,5 εκατ.)

Είσοδος επαγγελματικών ταμείων ασφάλισης. Με τις νέες σχεδιαζόμενες ρυθμίσεις και την συγχώνευση-κατάργηση όλων των επικουρικών ταμείων θα προχωρήσουν σε νέα μείωση  εισφορών σε νέα μείωση του εργοδοτικού «κόστους» Οι μειωμένες εισφορές θα λειτουργήσουν ως κίνητρο για την συμμετοχή στα επαγγελματικά ταμεία, ενώ θα δοθούν ενδιάμεσα φορολογικά κίνητρα. Σε αυτή την κατεύθυνση, γίνεται αναμόρφωση των νομοθετικών ρυθμίσεων για τα επαγγελματικά ταμεία και τις επαγγελματικές συντάξεις με συμμετοχή και της ιδιωτικής ασφάλισης. Η ιδιωτική ασφάλιση μέσω των ασφαλιστικών εταιριών (πολυεθνικά κυρίως μονοπώλια) και των επαγγελματικών ταμείων αποκτά προνομιακό ρόλο και στον χώρο της ασφάλισης.
Αλλαγές στα χαμηλά όρια ηλικίας συνταξιοδότησης από το 2015, ίσως και νωρίτερα. Σταδιακά ίσως με μεταβατικό στάδιο φραγμός στις πρόωρες συντάξεις πριν τα 62. Με την κατάργηση των λεγόμενων πρόωρων συνταξιοδοτήσεων έρχεται είτε δραματική μείωση των συντάξεων είτε αύξηση των ορίων ηλικίας έως και 12 χρόνια.
Αφορά χιλιάδες ασφαλισμένους, κυρίως:
- Μητέρες ανήλικων στον ιδιωτικό και δημόσιο τομέα  που θεμελίωναν δικαίωμα μέχρι το τέλος του 2012 και βγαίνουν στη σύνταξη από το 50ο έτος έως το 60ο έτος ηλικίας.
- εργαζόμενοι στα βαρέα και ανθυγιεινά επαγγέλματα και πιο πολύ οι γυναίκες.
- γυναίκες με 10.000 μέρες εργασίας μέχρι το τέλος του 2012.
- Ασφαλισμένοι πού έως τέλος του 2012 σε δημόσιο, πρώην ΔΕΚΟ και τράπεζες που είχαν θεμελιώσει δικαίωμα αλλά δεν είχαν και την ηλικία που χρειάζεται.
- Ασφαλισμένοι πού έως τέλος του 2012 είχαν θεμελιώσει δικαίωμα (με 35ετία αλλά δεν είχαν και την ηλικία που χρειάζεται.
Διαδοχική ασφάλιση. Προωθείται η εκ βάθρων αλλαγή των προϋποθέσεων συνταξιοδότησης με διαδοχική ασφάλιση κάνοντας πιο αυστηρές τις ηλικιακές προϋποθέσεις για συνταξιοδότηση
Η εισήγηση του ταμείου προς την κυβέρνηση, σύμφωνα με τα μαθηματικά μοντέλα του νόμου, είναι μείωση στο 5,2%.
Η νέα περικοπή στις επικουρικές συντάξεις του ΕΤΕΑ, που δεν αποκλείεται αργά ή γρήγορα να επιβληθεί και σε άλλα επικουρικά ταμεία, είναι αποτέλεσμα των ανατροπών που επιβλήθηκαν στην επικουρική ασφάλιση το 2012.

ΤΑ ΑΝΤΙΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΘΟΔΗΓΟΥΝΤΑΙ
ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ
1) Βασική κατεύθυνση της Ευρωπαϊκής Ένωσης που προκύπτει σαφέστατα από τη Λευκή Βίβλο και άλλες πολλές αποφάσεις - είναι η παραπέρα συρρίκνωση των «δημόσιων» συστημάτων ασφάλισης και υγείας με περιορισμό σε παροχές προνοιακού χαρακτήρα, δηλαδή ένα επίδομα (όπως έχει ψηφιστεί έως 360 το ανώτερο) και  η επέκταση και κυριαρχία  των ιδιωτικών συστημάτων Ασφάλισης  και Υγείας.
2) Ο εργαζόμενος θα πρέπει να ασφαλιστεί σε επαγγελματικό ταμείο και σε ιδιωτικές εταιρείες, (φυσικά αν μπορεί)  για να επιβιώσει σαν συνταξιούχος. Με την προετοιμαζόμενη  κατάργηση της επικουρικής σύνταξης πού γνωρίσαμε και την εισαγωγή των επαγγελματικών ταμείων (καθαρά ιδιωτική ασφάλιση), ομολογούν ότι οι εργαζόμενοι θα γνωρίζουν μόνο τι πληρώνουν αλλά δεν γνωρίζουν εάν και τι θα πάρουν, με το ρίσκο να μην πάρουν τίποτα όπως δείχνει η ευρωπαϊκή  και εγχώρια πείρα με τις τεράστιες απώλειες πού υπήρξαν στις εισφορές πού τζογαρίστηκαν, εάν καταστράφηκε το επαγγελματικό ταμείο ή η ασφαλιστική εταιρεία.
Η Λευκή Βίβλος αναφέρει ότι  «Η συμπληρωματική αποταμίευση συνταξιοδότησης (δηλαδή εκτός  της κύριας) περιλαμβάνει επαγγελματικές και προσωπικές συντάξεις, ασφάλειες ζωής και άλλες μορφές συσσώρευσης περιουσιακών στοιχείων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τη διατήρηση του βιοτικού επιπέδου μετά τη συνταξιοδότηση. Επιπλέον, υπάρχουν μέσα (πχ αντίστροφα ενυπόθηκα δάνεια) που επιτρέπουν τη μετατροπή των περιουσιακών στοιχείων (γενικά, της κατοικίας) σε πρόσθετο εισόδημα συνταξιοδότησης».
Η σύνταξη και η υγεία θα  εξαρτώνται σχεδόν αποκλειστικά από τις εισφορές που δίνουν οι εργαζόμενοι, από την αποταμίευση που κάνουν και  από  τους φόρους που πληρώνουν, για να απαλλαγούν τα μονοπώλια και το κράτος τους.
3) Η αύξηση των ορίων ηλικίας είναι κατεύθυνση – απόφαση της Ευρωπαϊκής Ένωσης, μέσω και  της Λευκής Βίβλου. Η επίτευξη της αύξησης γίνεται
α) με τη σύνδεση του ορίου ηλικίας συνταξιοδότησης με την αύξηση του προσδόκιμου ορίου ζωής, με το πρόσχημα ότι αυξάνεται  το προσδόκιμο ζωής.
β) με τη μείωση των   συντάξεων, που  σε εξαναγκάζει να δουλεύεις σε πολύ μεγάλη ηλικία για να διατηρήσεις-αυξήσεις τη σύνταξή σου,
γ) με την κατάργηση των πρόωρων συνταξιοδοτήσεων και την εξίσωση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης ανδρών και γυναικών παραγνωρίζοντας τους βιολογικούς και κοινωνικούς λόγους που επιβάλλουν τη συνταξιοδότηση των γυναικών σε μικρότερη ηλικία από τους άντρες
δ) Η Ε.Ε. απαιτεί να επιταχυνθεί και να γενικευτεί η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης στις γυναίκες, σε όλα τα κράτη – μέλη.
Η όποια αύξηση του προσδόκιμου ζωής- χωρίς όμως να παρουσιάζει κανένα αξιόπιστο στατιστικό επιστημονικό δεδομένο ή μελέτη - αποτέλεσμα της επιστημονικής προόδου και των υλικών μέσων διαβίωσης με τη σκληρή δουλειά της εργατικής τάξης, χρησιμοποιείται από το κεφάλαιο σε παράταση της εκμετάλλευσης  με δουλειά μέχρι το θάνατο. Ο πραγματικός στόχος είναι οι εργαζόμενοι μεγάλης ηλικία να μην φτάνουν στη σύνταξη πριν το γενικό νομοθετημένο όριο ηλικίας πχ 67 σήμερα για άνδρες και γυναίκες ενώ αλλού προετοιμάζουν την αύξηση στο 70στό έτος ηλικίας.
ΠΛΑΙΣΙΟ ΑΙΤΗΜΑΤΩΝ.
Στις σημερινές συνθήκες κάθε επιμέρους μάχη για να μπει εμπόδιο στα νέα σχέδια ανατροπής των ασφαλιστικών δικαιωμάτων, για να έχει συνέχεια, διάρκεια και νικηφόρα προοπτική πρέπει να ενταχθεί στην οργάνωση της αντεπίθεσης για ενιαίο υποχρεωτικό αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν καθολικό σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης με βασικά χαρακτηριστικά:
1. Να  καλύψει το κράτος  και να πληρώσει τα ασφαλιστικά ταμεία για τις ζημιές από την δέσμευση των αποθεματικών για δεκαετίες, τις ζημιές από το τζογάρισμα σε μετοχές και άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα. των απωλειών των αποθεματικών των ασφαλιστικών ταμείων που λεηλατήθηκαν από το λεγόμενο κούρεμα ομολόγων που είναι περίπου 14δις ευρώ.
2. Επαναφορά των συντάξεων στα επίπεδα του 2010 πριν τις μειώσεις που προέβλεψαν τα μνημόνια και οι εφαρμοστικοί νόμοι
3. Αποκατάσταση των κύριων και επικουρικών τους συντάξεων. Επαναφορά 13ης και 14ης κύριας και επικουρικής σύνταξης. Άμεση αποκατάσταση των απωλειών από τις περικοπές επιδομάτων και συντάξεων σε ειδικές ομάδες όπως συντάξεις αναπηρίας, χηρείας κοκ
4. Κατάργηση  των Ν 2084/92,3655/08,3863-3865/10,4046-4050/12
5. Απαιτούμε να μην παραδοθεί η επικουρική ασφάλιση στις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες. Να σταματήσει η αρπαγή των κεφαλαίων τους και να καλυφθούν οι απώλειες των αποθεματικών τους. Επαρκή χρηματοδότηση των ασφαλιστικών ταμείων και εξασφάλιση της χορήγησης των συντάξεων και παροχών. Πλήρη κρατική εγγύηση όλων των συντάξεων και των παροχών. Κατάργηση των μνημονίων και των εφαρμοστικών νόμων.
6. Πλήρη κρατική εγγύηση όλων των συντάξεων και των παροχών.
7. Να σταματήσει το αίσχος στις καθυστερήσεις στην έκδοση και απονομή των συντάξεων.
8. Σφράγισμα των βιβλιαρίων Υγείας όλων των αυτοαπασχολουμένων που αδυνατούν να πληρώσουν τις εισφορές τους, χωρίς προϋποθέσεις
9. Κατάργηση όλων των γαλαζοπράσινων αντιασφαλιστικών νόμων. Καταδίκη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Να πληρώσει το κράτος και οι εργοδότες, που έχουν την ευθύνη για τα ελλείμματα στα  ταμεία.
10. Τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης, για τους μισθωτούς, τους αγρότες, τους αυτοαπασχολούμενους να μην ξεπερνούν τα 60 χρόνια για τους άνδρες και τα 55 για τις γυναίκες, τα 55 και τα 50 αντίστοιχα για τους εργαζόμενους στα Βαρέα και Ανθυγιεινά Επαγγέλματα. Να επανέλθουν στα Βαρέα-Ανθυγιεινά τα επαγγέλματα που αποχαρακτηρίσθηκαν (εκτός όσων έχουν εκλείψει). Να διευρυνθεί ο θεσμός των ΒΑΕ. Όχι στον διαχωρισμό ανάμεσα σε παλιούς και νέους εργαζόμενους.
11. Άμεση κατάργηση της εισφοράς των εργαζομένων στον κλάδο Υγείας.
12. Να καταργηθεί η προϋπόθεση τής ύπαρξης 50 ενσήμων για την θεώρηση τού βιβλιαρίου υγείας.
13. Σταδιακή κατάργηση της εργατικής ασφαλιστικής εισφοράς, πλήρης ανάληψη της ευθύνης από το κράτος και το μεγάλο κεφάλαιο. Αύξηση των εργοδοτικών εισφορών
14. Ο χρόνος ανεργίας να υπολογίζεται ως συντάξιμος χρόνος ασφάλισης και να βαρύνει το κράτος και τους εργοδότες. Να ψηφιοποιηθεί άμεσα ο ασφαλιστικός βίος ηλεκτρονικά και με πρόσληψη προσωπικού.
15. Τροποποίηση των διατάξεων της διαδοχικής ώστε να μην οδηγεί σε μείωση του ποσού της σύνταξης.
16. Άμεση απόσυρση των αποθεματικών των Ταμείων από κάθε λογής "τζόγο". Κατάργηση κάθε διάταξης για τζογάρισμα των αποθεματικών σε μετοχές και άλλα χρηματοοικονομικά προϊόντα.

17. Να καταργηθεί η προϋπόθεση των 100 ενσήμων ανά έτος για τα τελευταία 5 χρόνια για την απονομή μειωμένης σύνταξης.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου