16 Φεβ 2015

ΚΛΕΙΝΟΥΝ ΚΑΘΕ ΤΟΣΟ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΧΩΡΙΣ ΛΟΓΟ ... ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ «ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ» ΑΜΦΙΒΟΛΗΣ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗΣ ΑΞΙΑΣ. ΕΤΗΣΙΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΟΔΙΚΗ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΣΕ ΜΟΝΙΜΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΤΩΝ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ ΜΕ ΑΠΑΛΛΑΓΗ ΑΠ΄ΤΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΚΑΘΗΚΟΝΤΑ

Έχει πάρει έκταση- ιδιαίτερα τη φετινή χρονιά – το φαινόμενο να κλείνουν τα σχολεία συνέχεια για να γίνεται κάποιου είδους ... «ενδοσχολική επιμόρφωση». Πολλές φορές έχουμε τοποθετηθεί στο θέμα. Εκτιμάμε ότι χρειάζεται να επαναλάβουμε τη θέση του Συλλόγου, επειδή το θέμα έχει αρχίσει να συζητιέται ανάμεσα στους συναδέλφους, αλλά και ανάμεσα στoυς γονείς που βλέπουν το σχολείο τους κλειστό. Ή που βλέπουν τις τελευταίες ώρες κάποιων ημερών να λείπουν μόνιμα κάποιες ειδικότητες απ΄ το σχολείο.  Η «Επιμόρφωση» αυτή:
  • Αποφασίζεται από τους σχολικούς συμβούλους και τους διευθυντές, χωρίς τη σύμφωνη γνώμη (ή και παρά την αντίθεση) του συλλόγου διδασκόντων, που είναι ο μόνος αρμόδιος για να αποφασίζει. 
  • Γίνεται για να συμπληρώσει o κάθε σχολικός σύμβουλος ή διευθυντής άλλο ένα χαρτί στο portfolio του, ενόψει κρίσεων.  
  • Συνήθως την κάνει κάποιος δάσκαλος που καμιά παραπάνω αρμοδιότητα ή γνώση δεν έχει απ΄ όλους τους υπόλοιπους, πέρα απ΄ την πρόθεση και τη διάθεσή του να ξεχωρίσει και να καταγραφεί σαν «καλύτερος» στα κατάστιχα του διευθυντή του και του σχολικού συμβούλου. 
  • Αποτελεί συνέχεια στη λογική και την τακτική της αξιολόγησης και της κατηγοριοποίησης σχολείων και εκπαιδευτικών, που συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα και στόχο κάποιων στελεχών της εκπαίδευσης. 
  • Στοχεύει στη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης και την κατηγοριοποίηση σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών. 
  • Κι από περιεχόμενο ... οτιδήποτε άλλο εκτός από τα πραγματικά προβλήματα που απασχολούν τους συναδέλφους και τα σχολεία. Σεμινάρια για τη «διαχείριση κρίσεων στο σχολείο». Σεμινάριο για τον υποτιθέμενο «σχολικό εκφοβισμό». Σεμινάρια που προσπαθούν να ανάγουν σε «ψυχολογικά» όλα τα θέματα που αφορούν το σχολείο και τους μαθητές. Και άλλα τέτοια κατάλοιπα της γνωστής «ατζέντας» της αξιολόγησης και του «Νέου Σχολείου».  Αλλά για την ουσία των προβλημάτων ούτε κουβέντα. Την ώρα π.χ. που στα σχολεία επικρατεί  πανικός με τις ελλείψεις σε «παράλληλη στήριξη» (κι αυτό είναι πασίγνωστο και δημιουργεί εκρηκτικά προβλήματα στα περισσότερα σχολεία), είναι χαρακτηριστικό ότι κανένας σχολικός σύμβουλος δεν ασχολείται με το θέμα αυτό, στο οποίο χρειάζονται βοήθεια τα σχολεία κι οι συνάδελφοι.  
  • Πρόκειται για «επιμόρφωση» που οι μέθοδοι της και κυρίως το περιεχόμενό της είναι αντίστοιχο με το ρόλο του εκπαιδευτικού που μας προορίζει το «Νέο Σχολείο». Ρόλο υποβαθμισμένο. Ρόλο ενός ανθρώπου που ούτε εκπαιδευτικός χρειάζεται να είναι ούτε επιστήμονας, αρκεί «να κρατά» τα παιδιά στο σχολείο πολλές ώρες και να τα απασχολεί με διάφορες «ευχάριστες» δραστηριότητες και προγράμματα. 
  • Εκεί στοχεύουν και οι διάφορες άλλες «αφορμές» κλεισίματος των σχολείων, όταν γιορτάζονται οι διάφορες «παγκόσμιες μέρες» παχυσαρκίας, αθλητισμού, μπούλινγκ κι ό,τι άλλο πρόγραμμα έχει πολλά φράγκα και πιστοποίηση αφού είναι «γραμμή» και «καινοτόμα δράση». Ο μόνος τρόπος να κάνουμε καμιά ώρα μάθημα είναι να καθιερώσουμε μια παγκόσμια μέρα ... μαθήματος. 
  • Τελικά, αυτού του είδους η δήθεν «επιμόρφωση», γίνεται σε βάρος των παιδιών και της λειτουργίας του σχολείου και οδηγεί σε διαμαρτυρίες από πλευράς και των γονιών.
Το θέμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών ήταν και είναι πάντα ένα σοβαρό θέμα. Θέμα που συνδέεται άρρηκτα με το πώς βλέπει ο καθένας το δικαίωμα του λαού για μόρφωση και το τι σχολείο θέλουμε. Αυτοί που υπηρετούν το «Νέο Σχολείο» της κατάρτισης και των δεξιοτήτων, επιδιώκουν και τα αντίστοιχου περιεχομένου με σεμινάρια – «πασαλείμματα», με τα οποία δε λύνεται το ζήτημα της παροχής της νέας γνώσης και πρακτικής  στους εκπαιδευτικούς. Εμείς βλέπουμε αλλιώς την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών :

1. Επιμόρφωση υποχρεωτική και δυνατή για όλους τους εκπαιδευτικούς σε αντίθεση με την πολιτική της κατάρτισης και της Δια Βίου Εκπαίδευσης. Κατάργηση κάθε μορφής ιδιωτικής επιμόρφωσης και εκπαίδευσης.
2. Δημιουργία Ενιαίων Πανεπιστημιακών Παιδαγωγικών Σχολών τόσο για την ετήσια περιοδική επιμόρφωση όσο και για τη βασική εκπαίδευση των εκπαιδευτικών, μέσα από Τμήματα αντίστοιχα με την ειδικότητα διδασκαλίας και τις εκπαιδευτικές ανάγκες κάθε ηλικιακής ομάδας, που θα δίνουν πλήρη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια με τη λήψη του πτυχίου.  Μόνιμα τμήματα επιμόρφωσης κατά αποκλειστικότητα σε Πανεπιστημιακές σχολές εκπαίδευσης με επαρκή στελέχωση και εξοπλισμό.
3. Αντί για εισαγωγική επιμόρφωση (εξομοιώσεις και κατηγοριοποιήσεις, πιστοποιητικά παιδαγωγικής επάρκειας), οι νέοι εκπαιδευτικοί και των δυο βαθμίδων να φοιτούν σε Πανεπιστημιακές Παιδαγωγικές Σχολές  και ν` ασκούνται στη διδακτική - ψυχολογική – παιδαγωγική επιστήμη για μια διετία μέσα στις σχολικές μονάδες, έτσι ώστε το πτυχίο τους να αποτελεί τίτλο επάρκειας και μοναδικό κριτήριο διορισμού.
4. Ετήσια και περιοδική επιμόρφωση των ήδη υπηρετούντων εκπαιδευτικών σε πανεπιστημιακές σχολές και τμήματα, παιδαγωγική και ψυχολογική (τουλάχιστον 7000 ανά έτος) σε μόνιμα τμήματα επιμόρφωσης κατά αποκλειστικότητα σε Πανεπιστημιακές σχολές εκπαίδευσης με επαρκή στελέχωση και εξοπλισμό.
5. Ολιγοήμερες επιμορφωτικές διαδικασίες σε τακτά διαστήματα (στην αρχή ή στο τέλος της χρονιάς) όταν το απαιτούν εξελίξεις και νέα δεδομένα, που δε θα έχουν τη μορφή των ΠΕΚ ή ημερίδων και δε θ` αποτελούν κριτήρια διάκρισης και αξιολόγησης, πάντα με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα.

Καλούμε τους συναδέλφους να μην ξεχνούν ότι είναι παιδαγωγοί και επιστήμονες.
Να πάρουν θέση στην επιμόρφωση  “άρπα-κόλα” που προσπαθούν να επιβάλλουν κάποιοι σχολικοί σύμβουλοι και να απαιτήσουν ουσιαστική επιμόρφωση με τα χαρακτηριστικά που προαναφέραμε.
Να σταματήσουν και να ματαιώσουν με την αντίδρασή τους κάθε σεμινάριο που επί της ουσίας οδηγεί σε αξιολόγηση και κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών.

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου